Endelig sa det "pang"

Etter en kald og svært våt vår og forsommer her i Trøndelag, fikk vi endelig noen dager med sol og høyere temperaturer. Plantene i kjøkkenhagen lot ikke sjansen gå fra seg, og har de siste dagene vokst mye.

Deler av kjøkkenhagen 24.juni 2015
Alt har derimot ikke vært helsvart i kjøkkenhagen denne våren. Mange av mine flerårige grønsaker har jeg aldri sett så store og kraftige før. Dette skyldes at de fleste flerårige grønsaker vokser best ved lave temperaturer. Blomstringen hos flerårige grønnsaker stimuleres av høyere temperaturer. Flerårige grønnsaker er oftest mest spiselig før de blomstrer. Kald og våt vår og forsommer har derfor utsatt blomstringen, samtidig som blader og stilker har hatt gode vekstvilkår. 

Værforholdene har også gitt svært mye blomster på bærbuskene mine i år. Det samme kan sies om jordbæra som nå blomstrer for fult.

Potetsorten Gulløye vokser godt!
Jordskokken vokser som normalt.
Men nå er det heldigvis full fart også for et- og toårige vekster. De to potetsortene Gulløye og Folva har vokst godt. Det samme har sjalottløken samt mainepa, bondebønnene og stangsellerien. Sistnevnte har vokst under vekstduk fram til nå. Hvitløken vokser godt. Hvitløken av sorten Aleksandra har vokst mest, men alle de fire sortene jeg dyrker vokser bra. Noe av hvitløksgresset har derimot gulnet. Hva dette skyldes vet jeg ikke, men mangel på næringsstoffer eller mye vann i jorda kan være årsaker. 


Jordskokkene har vokst jevnt og trutt hele tiden. Det er foreløpig ingen vesentlig forskjell på de tre sortene jeg dyrker. Alle sortene spirte samtidig og er tilnærmet like lange. Det kan se ut som om sorten Inderøy er litt lengre enn de andre, men det er ikke mye. 

Det jeg er mest på etterskudd med i år, er salaten. Jeg har ikke hatt tid til å så all salaten enda. Jeg sår vanligvis salaten rett ut på friland. De store nedbørsmengdene har også gjort det vanskelig å så salat. Salat skal det nok derimot bli i år også, men litt seinere en vanlig i hagen min.  

Kommentarer

Populære innlegg