"Stueagurk"

I vår fikk jeg en agurkplante i bursdagsgave. Dette var en helt vanlig  sort slangeagurk, som er samme type som oftest er å få kjøpt i butikker.

Tanken var å sette denne inn i minidrivhuset jeg fikk samme dag som planten. I påvente av varmere dager ble planten satt på ei stue i andre etasje foran et stort vestvendt vindu. Agurkplanten vokste derimot fort og det ble ikke mye varme utendørs. Jeg fant fort ut at planten ikke kunne settes ut i et lite minidrivhus, så den måtte bli stående foran vinduet. Det er første gangen jeg prøver å dyrke agurk, men det blir ikke den siste.

Agurkplanten på stua er nå over
2,5 meter høy
Etter ca. 9 uker i vinduskarmen, høstet vi i dag den første agurken. Den var da blitt på størrelse med en vanlig "butikkagurk", men var fastere og bedre på smak. 

Agurker skal visst kreve mye næring og varme for å vokse. Planten ble satt i ei potte (litt for liten) med plantejord og litt kukompost. Utover dette har jeg gjødslet den med flytende næring av typen BiopBact Tomat ved hver vanning. Tydeligvis har den hatt det bra på stua mi. Nå er det bare å vente på at flere agurker vokser seg store nok til høsting.

Kommentarer

Populære innlegg