Glade dager i kjøkkenhagen

På tirsdag denne uken fikk jeg besøk av et skikkelig fælt uvær i hagen.

Nå høster vi masse godt fra hagen
I tillegg til kraftig vind og regn kom det haglbyger som traff kjøkkenhagen tilnærmet horisontalt. Dette medførte naturlig nok en del skader. Flere av jordskokkplantene ble nærmest fri for blader, de tidligere så flotte salatene så ut som de var beskutt med hagle og krydret med grus. Jærertene som vokste så fint langs jordskokkene fikk hardest medfart, og alle belgene som hadde kommet ble ødelagt sammen med mange av «greinene». Potetkålen ble også liggende med en betydelig mengde «kulehull». En kan derimot ikke deppe av den grunn. Skal en dyrke grønnsaker i Trøndelag, må en regne med noen nedturer. Totalt sett ble ikke skadene så store.

Busktomaten Ida Gold 

Onsdag fikk jeg besøk av lokalavisa. Litt typisk at hagen var litt «herpa» akkurat da. Jeg måtte jo vise fram noe og prøvde meg på å ta opp noen poteter av sorten Gulløye. Jeg ble faktisk litt overrasket når jeg oppdaget at gulløyepotetene faktisk var fullvoksne og svært fine uten tegn til sykdom. Dette hadde jeg ikke regnet med tatt i betraktning den våte og kalde sommeren. Jeg har også ventet lenge på å få en moden tomat. Da var det greit at den første busktomaten av sorten Ida Gold var moden akkurat den dagen. Det å få en moden tomat på denne tiden av året er normalt ikke en bragd, men med tanke på at denne er dyrket uten drivhus, og under svært ugunstige værforhold, så er i alle fall jeg godt fornøyd.


Ettfeddshvitløk av sorten Aleksandra
Noen av hvitløkene fikk også knekt stenglene i uværet. Dette var løk fra toppløk som jeg satte i fjor høst.  Tok også opp disse i går, og ble godt fornøyd etter å ha dratt opp fine røde ettfeddshvitløk.  Ellers er det mye som nå kan høstes. Masse fin salat, flotte reddiker i ulike farger, margsukkererter av sorten Bremer, squash, masse fin jordbær og mye annet godt høster vi nå daglig.  

Kommentarer

Populære innlegg