Gulløye – kjøkkenhagens beste potet

For noen år siden begynte jeg å dyrke potetsorten gulløye.
Årets avling av gulløye
Gulløye er en potetsort som stammer fra Nord-Norge, der den har vært dyrket i over 100 år. Hvor den opprinnelig kommer fra er usikkert, men det sies at rallare fra Sverige tok den med seg til Nord-Norge. Gulløye var vanlig å dyrke i kjøkkenhager i nord fram til 60-tallet, men i likhet med mange andre gamle potetsorter så ble den nesten borte da nyere sorter industripotet ble vanlig å få kjøpt i butikken.
 
Et annet likhetstrekk med gamle potetsorter er at de ofte gir beskjeden avling. Dette gjelder også for gulløye. Min erfaring er at sorten også gir svært varierende potetstørrelse ut fra en og samme knoll. Gulløye har et høyt tørrstoffinnhold og er en relativt melen potet med middels fast struktur og med «sterk» gul kjøttfarge. Knollene er for det meste runde med gult skall og rødrosa grohull. Det er sannsynligvis de røde grohullene som har gitt navnet til poteten. 
Gulløye med karakteristiske røde grohull

Skal du dyrke Gulløye er det viktig å være forsiktig med nitrogengjødslingen. For mye nitrogen gir poteter med mindre smak. I tillegg er min erfaring at for mye nitrogen gjør potetene mer utsatt for sykdom. Gulløye er som de fleste gamle potetsorter, lite resistente mot de vanligste potetsykdommene. Min erfaring er derimot at Gulløye er mer resistent enn mandelpotet. Som regel har jeg gjødslet Gulløye med kumøkk, men i år har jeg bare brukt råkompost. Jeg synes potetene var mer velsmakende i år enn tidligere men det kan ha flere årsaker. Potetene ble i år satt tidligere enn normalt her(4.mai), i tillegg til at vi har hatt en svært kjølig og våt sommer. Dette kan også ha innvirkning på smaken.
Gulløye er av flere blitt karakterisert som en gourmetpotet. At Gulløye er velsmakende kan jeg skrive under på. Jeg har for lengst byttet ut mandelpoteten med Gulløye til rakfisk og andre festmåltider.  Gulløye dyrkes nå kommersielt og en kan få kjøpt de i enkelte matbutikker på høsten.  Der selges den under det merkevarebeskyttede navnet «Gulløye fra nord».

Kommentarer

  1. Takk for informasjonen. Prøver noen gulløyepoteter i år, for første gang. Bor i Trondheim på 160 m ( Byåsen ) og er spent på om jeg skal ta dem nå. Riset har visnet på de alle fleste plantene. Mvh. Marit

    SvarSlett
  2. Hei! Når riset har visnet vil ikke potetene vokse mer og du kan bare ta dem opp. Hvis riset visner tidlig kan det skylles tørråte. Når det er mistanke om tørråte bør du ta bort potetriset så fort som mulig, slik at det ikke smitter på selve potetene. Men det trenger ikke være tørråte som gjør at riset ditt har visnet. Riset vil uansett visne når vekstsesongen er over.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg