Kjøkkenhagen

Jeg har vært så heldig å få overta mitt barndomshjem i Orkdal. Dette er etter mitt syn en unik eiendom med nesten to dekars tomt, sentralt plassert i nedre deler av Orkdal kommune.


Slik så grønnsaksåkeren ut den 1.jul 2014 
Huset på eiendommen ble bygd i 1953, og har tidligere også vært i min bestefars eie. Her har jeg drevet  grønnsaksdyrking siden jeg var 10-12 år.
På eiendommen har jeg blant annet en rekke bærbusker (rips, solbær, bringebær og stikkelsbær),en "større" jordbæråker, og en egen grønnsaksåker på ca. 70 m2. I grønnsaksåkeren dyrker jeg en rekke ulike ett- og toårige vekster som potet, jordskokk, purre, salat, sukkererter, bondebønner, hvitløk og grønnkål. I tillegg har jeg laget en krydderkasse med en rekke ulike krydderurter i.

I tillegg til dyrking av grønnsaker og bær, høster jeg også mye spiselig fra skog og mark. Det er viktig å spise den maten en dyrker og sanker. Jeg er derfor også opptatt av matlaging og konserveringsmetoder.

I 2014 ble jeg medlem av Planteklubben for grønnsaker, potet og urter.  Planteklubben er et nettverk av spesielt interesserte grønnsaksdyrkere som deltar aktivt for å ta vare på gamle grønnsaker, som ellers står i fare for å bli borte.
Gjennom Planteklubben har jeg nå skaffet meg en rekke nye sorter som jeg nå gleder meg til å prøve å dyrke gjennom sesongen 2015.

Les mer om Planteklubben for grønnsaker, potet og urter

Kommentarer

Populære innlegg