Endelig vår!

Våren har nå kommet for fult i kjøkkenhagen. Det første spiselige som har vist seg frem, er som vanlig gressløken.
Karve er toårig og
denne blomstrer i år
Rabarbraen har kommet godt, og karven jeg har fått fra Meldal forbereder seg til å blomstre i år. Hvitløken har skutt fart etter noen solskinnsdager.

Det er første året jeg prøver å dyrke hvitløk. Jeg har tre sorter; Aleksandra, Vallelado og Ävrö. Hvitløk settes vanligvis på høsten, men jeg rakk ikke å sette Ävrö før telen satt seg i bakken. Jeg har derfor forkultivert denne i kjelleren. Jeg skal fortelle litt mer om dyrking av hvitløk i et senere blogginnlegg.  Nå skal resten av jordskokken tas opp og nye knoller settes. I år skal jeg ikke sette like mange knoller som i fjor. Det ble alt formye. 10-15 knoller er mer enn nok til å dekke vårt behov.


Hvitløken Aleksandra
Rabarbra
I år vil jeg plante en rekke nye sorter i kjøkkenhagen. Det blir derfor en spennende sesong. Jeg skal lage en oversikt med informasjon om alle sortene jeg dyrker i 2015. De mest spennende vil få egen omtale.







 

Kommentarer

Populære innlegg