Sjalottløk ankommet kjøkkenhagen

Rett før påske mottok jeg setteløk av to ulike sorter sjalottløk i posten. Løkene har jeg fått fra Norsk Genressurssenter. De har en samling av gamle norske landsorter av sjalottløk, som de formerer opp og deler hvert år. Sortene jeg har fått heter Flesberg og Volbu etter stedene de er samlet inn.


Pakke med setteløker fra Norsk Genressurssenter
Volbu er en medium stor løk med "flaskeform". Flesberg er en medium stor løk med "spindelform". Begge har rødt skall og hvitt kjøtt og er middels tidlige og gir middels avling. Begge løkene skal ha god lagringsevne. 
Jeg har aldri dyrket sjalottløk før, men den skal være grei å dyrke. Sjalottløk setter 5-10 sideløk i løpet av vekstsesongen, og en kan da bruke noen av disse til setteløk året etter.  

Sjalottløk har en mild og god smak og egner seg i en rekke matretter. Jeg bruker ofte sjalottløk i egen matlaging, og håper nå å kunne lage mat av egenprodusert sjalottløk.

Les mer om sjalottøk:

Sjalottløk - kokkenes favoritt (Skog og Landskap)




Kommentarer

Populære innlegg