Ny runde jordskokk!

Nå har jeg tatt opp de siste jordskokkene fra i fjor. Jentene fikk selvfølgelig være med, men interessen for meitemark ble fort større enn jordskokk. Dessverre var en del knoller ødelagt grunnet mye vann og is i vinter, men i underkant av 20 kilo brukbare knoller fikk jeg tatt opp. Jeg har nå delt jordskokknoller med folk over hele landet. Den største leveransen, nesten 10 kilo, ble sendt i går til et småbruk i Vikersund. Det blir nok første og siste gangen jeg sender så store mengder. I år blir det satt ca. 20 knoller, noen som tilsvarer halvparten av det jeg satte i fjor. I år skal jeg også sette to nye sorter. Den ene heter Dreier og den andre Inderøy.  Fra før har jeg sorten Dagnøytral. Det blir spennende å sammenligne sortene.
Jordskokkpickles

I fjor høst lagde vi mye forskjellig av jordskokkene. Det ble blant annet laget suppe, puré, kake, chips og brød. I går kveld prøvde jeg meg også på å sylte jordskokk, eller lage pickles som det het. Oppskrifta fant jeg i boka «Små gleder på glass» av Tareq Taylor. Den er enkel og består kun av sukker, vann, 12% eddik og selvfølgelig jordskokk.

Jeg har fortsatt noen få små setteknoller av jordskokk og dele hvis noen ønsker å prøve.

Kommentarer

Populære innlegg