Ei gammel trendy rabarbrarot!


De fleste av oss har et forhold til rabarbra. Rabarbra er en plante som har vært en del av vår mattradisjon i generasjoner.  I den «moderne» hage har nok mange sett på rabarbra som et ugress, og mange rabarbrarøtter har blitt gravd opp og kastet. Nå kan det derimot se ut som om rabarbraen er på tur tilbake, både gjennom tradisjonelle oppskrifter og nye bruksområder i det «moderne» kjøkken.


Har du ei gammel rabarbrarot i hagen, bør du ta godt vare på denne. Nettopp din rabarbrarot kan være spesiell. Det kan nemlig være stor variasjon på farge form og smak mellom ulike rabarbraplanter.

  
Det finnes faktisk mellom 50-60 forskjellige arter i rabarbraslekten, og gjennom flere hundre år med kryssing og kultivering, finnes det nå over 1000 forskjellige sorter. I Norge har vi også et stort mangfold av ulike rabarbrasorter. Noen rabarbra har egne sortsnavn som Victoria og Early Red, mens mange har blitt til gjennom bevisst og ubevisst kultivering og delt gjennom generasjoner, uten at de har fått noe spesielt navn.


Mange tror at rabarbra med rød stilk er søtere enn de grønne, men ifølge skribent og hagebokforfatter Knut Langeland, har ikke farge direkte sammenheng med sødme. Faktisk er noen av sortene med grønn stilk blant de søteste og sprøeste. Langeland har skrevet den flotte artikkelen Rabarbra i gammel og ny tid som kan leses på Skog og landskaps nettsider.


Jeg har heldigvis to store rabarbrarøtter på eiendommen min (stammer fra samme plante). Hvor gammel den opprinnelig er, eller hvilken sort dette er, vet jeg ikke. Jeg har som de fleste andre «rabarbraeiere» ikke fundert så mye over historien til den. Etter å ha lest artikkelen til Langeland ble jeg derimot litt mer nysgjerrig på hvilken sort jeg har.  Rabarbraen min har muligens vært her siden huset ble bygd tidlig på 50-tallet. Den blir tydeligvis påvirket av sollys, da stilkene blir rødere når den tynnes tidlig, og mer lys slipper til under vekst. Ved hurtig vekst og lite lys blir stilkene derimot nesten helt grønne. Den tidlige og «lange» våren her i Trøndelag ser ut til å ha gitt den en ekstra fin rødfarge i år. Nå skal det snart lages mye godt av de røde stilkene.

En tidlig, "lang" og kjølig vår har gitt rabarbrastilkene en flott rød farge



Kommentarer

Populære innlegg