Har du hilst på Åkerhumla?

En "snill" vinter med tidlig vår har gitt mye blomster på busker og trær i hagen min. Den kalde forsommeren har derimot gjort sitt til at mange insekter, som hjelper oss med bestøvning slik at vi får frukter og bær, ikke har våknet til live. Mange insekter er lite aktive i kaldt vær med mye regn og lite sol.

Åkerhumle bestøver solbæra vår

Heldigvis finnes det unntak. Åkerhumla er en hardfør art som gjerne er aktiv i kaldt og overskyet vær. Åkerhumla er en av de vanligste humlene vi har her i landet. Den er en typisk generalist, og henter nektar fra en rekke ulike typer blomster. Den har en lang tunge som kommer til også hos blomster med langt kronrør. Etter ei langvarig og kraftig regnskur i ettermiddag, tok jeg en tur ut i hagen. Da var det trivelig å se at et 10-talls åkerhumler forsynte seg av de ulike bærbuskene.

Nå håper jeg på varmere dager fremover slik at jeg får satt ut de siste vekstene i åkeren. Blant annet har stangsellerien blitt så stor at den må ut. Noen flere planter har jeg da allikevel fått satt ned den siste tiden. Sjalottløk, gulrot, rødbeter og noen sukkererter har jeg plantet. I tillegg har jeg plantet en rekke flerårige vekster og stauder, som løpstikke, sitrontimian, bladpersille, bladkoriander, seiersløk, isop (lav type), blåbærbusk samt russisk og fransk estragon.

Les mer om åkerhumla:

Åkerhumle (Bombus pascuorum) - Artsdatabanken 

Kommentarer

Populære innlegg