Rabarbrapickles

Rabarbra har en syrlig smak som gjør at den passer til en rekke matretter, både som hovedingrediens og som tilbehør. Vi lager for det meste suppe, grøt og rabarbradrikk. I fjor prøvde vi å lage pickles (sylta rabarbra)for første gang.
Rabarbrapickles kan virkelig anbefales som tilbehør til grillmat. Den passer både til kjøtt og fisk, og spesielt til retter med mye krydder. Det siste glasset med rabarbrapickles ble tømt for 14 dager siden, og min erfaring er at den holder seg godt etter et år i kjøleskap. Som med sylting ellers så er hovedingrediensene sukker og eddik, og så kan man tilsette andre krydder etter ønske. 

Forrige helg lagde jeg igjen noen glass rabarbrapickles. Krydderet denne gang ble allehånde, pepper og dill. Jeg synes det er viktig å ikke bruke for mye krydder, da kan fort  rabarbrasmaken forsvinne. 

Picklesen jeg nå lagde skulle bli gaver. Jeg har som en artighet fått laget meg et stempel. Jeg stemplet på små runde pappetiketter kjøpt på eBay. En kan også kjøpe seg en rundkutter (punch) og lage etiketter selv. Videre har jeg en Dymo merketang for å lage påskrift på glassene. Resultatet ble ganske proft, og det ble artige gaver med personlig særpreg. Neste "prosjekt" blir å lage rabarbrachutney, noe jeg ikke har prøvd før. Så skal jeg prøve meg på rabarbrasirup.


Her finner dere to oppskrift på rabarbrapickles:

Syltet rabarbra med dill - Godt.no

Rabarbra, syltet (pickles)- efferus.no

og en oppskrift på rabarbrasirup:

Rabarbrasirup - Mat på bordet

og tilslutt rabarbrachutney:

Rabarbrachutney - Trines matblogg


Kommentarer

Populære innlegg